Sizce neden art覺k Bayram Gazetesi yok - www.kafanagorehayat.com | www.kafanagorehayat.com

Sizce neden art覺k Bayram Gazetesi yok

Bayram gazetesi: Ne zaman balad覺, nas覺l bitti?

Bayramlar覺n eski tad覺 yok der durur, ge癟mi bayramlar覺 anmadan edemeyiz. Yak覺n tarihimizde o g羹nlerin geleneklerinden biri de bayram gazeteleri idi. 1946 y覺l覺ndan 1993 y覺l覺 Ramazan Bayram覺na kadar her dini bayramda yay覺mlanan bu gazeteler, t羹m y覺l 癟al覺an gazetecilerin de herkes gibi bayram yapmas覺n覺 salarken, onlar覺n isiz meslektalar覺n覺n y覺lda iki kez de olsa gelir elde etmesine yarard覺. T羹rkiye’nin bayram gazetesi deneyimini yaam覺 olan k繹kl羹 gazetecilerine sorduk: Nerede o eski bayram gazeteleri? Ne oldu da bu gelenek sona erdi? Gazeteciler neden bayramlarda da 癟al覺mak zorunda kald覺? Bayram gazetesi bir g羹n geri d繹ner mi?

Leyla Tavanolu: 襤siz gazeteciler i癟in yasal g羹venceydi

Gazetecilie 1969 y覺l覺nda T羹rk Haberler Ajans覺nda balayan Leyla Tavanolu, H羹rriyet ve G羹nete k覺sa s羹reler 癟al覺sa da, 2015e kadar g繹rev yapt覺覺 Cumhuriyet ile 繹zdeleen bir isim汕Tavanolu, bayram gazetelerinin 癟覺k覺 sebebini 繹yle anlat覺yor:襤stanbul, Ankara, 襤zmir gazeteciler cemiyetleri 1946-1993 y覺llar覺 aras覺nda 繹zellikle isiz gazetecilere ge癟im kayna覺 salamak arac覺yla 5953 say覺l覺 Bas覺n 襤 Kanununun 20. maddesine g繹re dini bayramlarda ulusal gazetelerin yay覺n yapmayarak bayram gazeteleri 癟覺kar覺lmas覺 karar覺n覺 alm覺t覺.Bu uygulama 1960lardan itibaren b羹y羹kehirlerden t羹m yurda yay覺ld覺. Gazetecilie 1968te Milliyette stajyer muhabir olarak balayan, bir d繹nem G羹nete 癟al覺t覺ktan sonra 1992de transfer olduu H羹rriyette yaz覺 ileri m羹d羹rl羹羹 ve k繹e yazarl覺覺 yapan ve 2017de emekliye ayr覺lan Tufan T羹ren癟, o d繹nemle ilgili unlar覺 s繹yl羹yor:

Tufan T羹ren癟: “Uygar bir 癟al覺ma ortam覺 talep ediliyordu.”

1961 Anayasas覺 ile T羹rkiye o g羹ne kadar g繹rmedii, tan覺mad覺覺 繹zg羹rl羹klere kavutu. Bu 癟ok 繹nemliydi. Bu 繹zg羹rl羹kler toplumsal yaamdab羹y羹k deiimlere yol a癟t覺. Bu 繹zg羹r ortamda insanlar daha uygar bir 癟al覺ma ortam覺 istemeye balad覺lar. O g羹ne kadar tatil yapamayan gazeteciler eker Bayram覺 ile KurbanBayram覺ndagazetelerin 癟覺kmamas覺n覺 繹nererek birka癟 g羹n tatil yapma olana覺 salanmas覺n覺 istediler.T羹rkiyede d覺 haberciliin ve diplomasi yazarl覺覺n覺n 繹nde gelen isimlerinden Ferai T覺n癟, 28 y覺l 癟al覺t覺覺 H羹rriyetten 2011de ayr覺lm覺t覺.T覺n癟, 1993 y覺l覺ndan 繹nce bayram gazetelerinin bayram覺n ikinci g羹n羹nden itibaren 癟覺kt覺覺n覺 belirtiyor. Bir ekip n繹bet癟i olarak gazetelerde kal覺p bayram gazetelerini haz覺rlard覺 diyor.

Fikret Ercan: “Bayram gazeteleri bir dayan覺ma ortam覺yd覺.”

Bayram gazetelerinin gazeteciler a癟覺s覺ndan b羹y羹k 繹nemi vard覺. 48 y覺l g繹rev yapt覺覺 ve son olarak yay覺n direkt繹rl羹羹n羹 y羹r羹tt羹羹 H羹rriyet ile yollar覺 2017de ayr覺lan Fikret Ercan bu 繹nemi 繹yle anlat覺yor:

Bayram gazeteleri, gazeteciler i癟in tam bir dayan覺ma ve yard覺mlama ortam覺 oluturuyordu. Emekli gazeteciler, isiz gazeteciler, zor durumda olan gazeteciler i癟in bir nefes alma ortam覺yd覺. Ya gidip fiilen gazetenin 癟覺kar覺lmas覺nda g繹rev alarak ya da haz覺rlad覺klar覺 r繹portaj ve haber ba覺na ellerine birka癟 kuru ge癟iyordu. Daha 癟ok, zor durumda olan gazetecilerin 癟al覺mas覺na olanak verilirdi. Ayr覺ca ayr覺 gazetelerde 癟al覺an insanlara tan覺ma ve buluma imk璽n覺 da veriyordu.

G羹nayd覺n yasay覺 delmek istedi, Sabah kampanya balatt覺, AYM gelenei bitirdi

Bir g羹n geldi ve bu gelenek ortadan kalkt覺. Peki bu nas覺l oldu? S繹zlerine 繹yle devam ediyor Ercan: Bu yasa 1993 y覺l覺na kadar devam etti. nce G羹nayd覺n gazetesi bu yasay覺 delmek istedi. Bir bayramda G羹nayd覺n gazetesini 癟覺kard覺 ama engellendi.Ercan; Sabah gazetesinin bu yasan覺n serbest piyasa ekonomisine ayk覺r覺 olaca覺n覺, insanlar覺n bayramlarda kendi gazetelerini okumak isteyeceini s繹yleyerek bir kampanya balatt覺覺n覺 dile getiriyor: 1993 y覺l覺nda Anayasa Mahkemesi, dini bayramlarda Bayram Gazetesi d覺覺nda gazete 癟覺kar覺lmas覺n覺 yasaklayan yasa h羹k羹mlerini Anayasaya ayk覺r覺 bularak iptal etti. B繹ylece Bayram Gazeteleri d繹nemi kapand覺色

Ali Ey羹bolu: “Sabah Grubu ve Doan Grubu sava halindeydi.”

1979da gazetecilie balayan; G羹ne, Bulvar ve Terc羹manda muhabirlik ve magazin m羹d羹rl羹羹 yapan Ali Ey羹bolu, 1991 y覺l覺nda girdii Milliyetin bug羹n de en k覺demli isimlerinden. Bayram gazeteleri geleneinin son bulduu d繹nem de Ey羹bolunun Milliyetteki ilk y覺llar覺na rastlam覺. Deneyimli gazeteci o g羹nleri 繹yle anlat覺yor:Od繹nem, Ayd覺n Doan覺n Doan Grubu ile Din癟 Bilginin Sabah Grubu aras覺nda b羹y羹k sava vard覺. T羹rk medyas覺na faydadan 癟ok zarar覺 olan bu savata Sabah grubu, T羹rk okuru, dini bayramlarda, sadece Bayram Gazetesinemahkumedilmemeli diyerek, bu gelenei bozdu.

Ferai T覺n癟: “Esas neden reklam gelirleriydi.”

Ferai T覺n癟, Sabah gazetesinin bu bahaneye s覺覺nd覺覺n覺 ancak asl覺nda sebebin bu olmad覺覺n覺 s繹yl羹yor: Esas neden reklam geliri idi. Bayramda reklamlar覺n artaca覺n覺 ve 繹zel fiyatlarla sayfalar覺n pazarlanabileceini d羹羹nd羹ler. Biz gazeteciler buna 癟ok kar覺 癟覺kt覺k. 羹nk羹 biz de bayram tatili yapabiliyorduk. Yeni kararla bizlerin tatilleri de son buldu.

Rekabet癟i bir anlay覺la haz覺rlanm覺yordu

Ey羹bolu, bayram gazetelerinin gazete 癟al覺anlar覺 i癟in 繹nemini u s繹zlerle anlat覺yor:Yaz覺l覺 bas覺n覺n her kesimine a癟覺k bir platform olan Bayram Gazetesinin 癟覺kt覺覺 g羹nlerde, gazete 癟al覺anlar覺 bayram yapard覺. Bayram Gazetesi, isiz gazetecilerin ki o y覺llarda say覺lar覺 癟okazd覺 birka癟 g羹nl羹羹ne de olsa mesleklerini yap覺p, az da olsa para kazand覺klar覺 bir mecrayd覺. T羹rkiye Gazeteciler Cemiyetinin dini bayramlarda 癟覺kard覺覺 gazete, merkez medyan覺n yay覺nlad覺覺 gazeteler gibi dinamik yay覺nlar deildi. 羹nk羹 Bayram Gazetesi, bayramda 癟覺kan tek gazete olduu i癟in rekabet癟i bir anlay覺la haz覺rlanm覺yordu.

Zafer Mutlunun o s繹zleri haf覺zalardad覺r

Tavanolu, 1992 y覺l覺nda Sabah gazetesinin o d繹nemdeki genel yay覺n y繹netmeni Zafer Mutlununc羹mlelerini 繹yle ifade ediyor: Mutlu, Ne demek bayramlarda gazete yay覺mlamamak? Bayramlarda okur d羹羹k kaliteli Bayram Gazetesi almaya mecbur ediliyor demiti.Bunun 羹zerine Anayasa Mahkemesi 21 Ocak 1993 tarihli karar覺yla uygulanan覺n Anayasaya ayk覺r覺 olduunu belirterek dini bayramlardaki yay覺n yasa覺n覺 kald覺rd覺. Zafer Mutlu ayn覺 zamanda Ben okura doru haber vermekle y羹k羹ml羹 deilim s繹zleriyle de haf覺zalardad覺r.

Bayram gazetesinin kald覺r覺lmas覺n覺 isteyenler piman oldu

G羹n羹m羹zde pek 癟ok gazeteci, bayramlarda da mesai yapmak zorunda kal覺yor. Peki emeklerinin kar覺l覺覺 ne oluyor H羹rriyet gazetesinin eski yay覺n koordinat繹r羹 Fikret Ercan ise unlar覺 s繹yl羹yor: ( yaz覺n覺n tamam覺… https://journo.com.tr/https://journo.com.tr/bayram-gazetesi-neden-bitti-tarihi )

En b羹y羹k zarar覺 gazeteci cemiyetleri g繹rd羹

G繹zden ka癟覺r覺lmamas覺 gereken bir konuya daha dikkat 癟ekmek istiyorum. Bayram gazetelerinin t羹m geliri gazeteciler cemiyetlerine kal覺yordu. Bu da cemiyetlerin g羹癟l羹 meslek 繹rg羹tleri olmas覺n覺 sal覺yordu. Hem 羹yelerine her t羹rl羹 destei veriyor hem de sesleri daha g羹r 癟覺k覺yordu. Gazeteciler Cemiyeti 羹yesi olmayan gazeteciye, gazeteci denmiyordu. imdi sesleri 癟覺kmayan birer dernee d繹n羹t羹ler. Cemiyet 羹yesi olman覺n da hi癟bir 癟ekici yan覺 kalmad覺. Yani gazetecilerin elinden g羹癟l羹 繹rg羹tleri de gitti. Bence BayramGazetelerininkald覺r覺lmas覺n覺n en b羹y羹k zarar覺 bu oldu色

Gazetecilerin 癟ou bayramda fazla mesai 羹creti almad覺

FeraiT覺n癟 Biz hi癟bir zaman, hi癟bir koulda fazla mesai almad覺k derken, Leyla Tavanolu da Medya tekellerini ellerinde tutan patronlar bayramlarda da 癟al覺mak zorunda olan gazetecilere fazla mesai 繹demeyi ak覺llar覺ndan bile ge癟irmiyorlard覺 ifadesini kullan覺yor.Ali Ey羹bolu ise bayram mesaileri konusunda deyen de var 繹demeyen de diyor. Tufan T羹ren癟e g繹re bir s羹re sonra m羹d羹r pozisyonunda olanlar d覺覺ndaki gazeteciler fazla mesai 羹creti almaya balad覺lar.

Bayram gazetesi yeniden 癟覺kabilir mi?

Yeniden 癟覺karlar覺 g繹z ard覺 ettiimizde yeniden 癟覺kabilir.
覺karlar覺m覺z覺 deil deerlerimizi 繹n plana 癟覺kard覺覺m覺zda, Bayram gazetemiz de yeniden 癟覺kabilir.
Peki o zaman 繹zlediimiz eski Bayramlar gibi olur mu?
Daha bir 癟ok g羹zel ve 繹zel deeri 繹n plana 癟覺kard覺覺m覺zda neden olmas覺n…
Tabi ki…

Kaynak ;yenicag@yenicaggazetesi.com.tr

Bir cevap yaz覺n

E-posta hesab覺n覺z yay覺mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile iaretlenmilerdir